صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / نقد و بررسی Stronghold Crusader 3

نقد و بررسی Stronghold Crusader 3

نقد و بررسی Stronghold Crusader 3نقد و بررسی Stronghold Crusader 3

نقد و بررسی Stronghold Crusader 3 این خیلی سخت هست برای یک طرفدار ،نقد بازی را بنویسد که به شدت انتظارش را می کشیده است ، یک بازی شبیه سازی اقتصادی و نظامی در زمان قرون وسطا ! جدید ترین نسخه از سری بازیهای Stronghold ساخته استدیوی Firefly .

این اولین بار است که من برا شما نقد یک بازی را می نویسم امیدوارم که تمام اصول نقد نویسی در این مقاله رعایت شود و با راهنمایی ها و نظرات شما بتوانم در آینده نقد های بهتری را بنویسم.

قلعه های پوشالی : یک فاجعه به تمام معنا !

داستان بازی :

داستان بازی به صورت روایی است و وقایع ۱۰ سال بعد از نسخه ۲ بازی را روایت می کند .برادر پادشاه به نام jackal به او خیانت می کند و شورش راه می اندازد . برادرش برای نجات خود و همسرش از قلعه فرار می کند. حالا زمان آن شده است که باز گردد و سرزمین هایش را پس بگیرد .تکه به تکه و نفر به نفر ، هر کسی که باعث شده است پادشاه زجر بکشد تاوانش را پس خواهد داد .

قرار بود من بهترین پادشاه شوم ،اما الان مطمئن نیستم . من باز خواهم گشت و سرزمینم را پس خواهم گرفت ، کسی نمی داند من زنده هستم و وقتی که بفهمند دیگر دیر شده است !

نوع روایت داستان در نوع خودش جالب است به صورت کتاب هاب قدیمی و لاتین قرون وستا با تصویر های جالب و زیبا است .

اساس گیم پلی Stronghold 3 به نسخه های اولیه این سری از بازی های بر می گردد :

ساخت یک قلعه مستحکم ، راهنمایی دهقانان و ایجاد اشتغال برای افراد بیکار دهکده ، تنظیم مالیات ها و خوشحال نگه داشتن مردم ، جیره بندی مناسب غذا ،استفاده از منابع طبیعی و محیطی داخل بازی .ساخت سلاح و ایجاد ارتش منظم برای محافظت از دهکده ،مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی مثل دزدی ، حمله گرگ ها و خرس ها و یا دشمنان و دهکده های نزدیک به شما .

نگاهی به ضعف های عجیب بازی

۱ راه اندازی اقتصاد از هیچ به یک اقتصاد عالی در دهکده کار خیلی دشواری است ولی شکاف های زمانی کار را به شدت خسته کننده می کند . دستی چک کردن انبار ها ، سیستم کند تبدیل گندم به آرد ،کند بودن کار در معدن ، و… همه باعث میشود که اقتصاد دهکده شما خیلی کند رشد کند . به این موارد حمله گاه و بیگاه خرس های قوی به انبار غذا ( به طوری که بیش از نیمی از انبار غذا از بین می رود )، مردمان عجول و همیشه ناراحت ( با کمی سختی شروع به ترک قلعه می کنند )، دشمنان سرسخت ( به شدت مشتاق حمله به شما هستند حتی با یک نفر سرباز !) و سیستم هوش مصنوعی بی رحم بازی ( درست زمانی که اماده برداشت محصول از باغ های خود هستید سیستم بارش دربازی شروع میشود و تمام محصول شما را از بین می برد و جالب اینکه مردم و کشاورزان از شما ناراضی می شوند !) را هم اضافه کنید تا کاملا متوجه عمق فاجعه شوید .

۲ از دیگر موارد عجیب این بازی نقشه های کوچک آن است به طوری که دقیقا به شما این حس دست می دهد که در یک بوم نقاشی کوچک بخواهید یک تصویر بزرگ و بسیار پر جزئیات را نقاشی کنید . به این موارد نقطه های غیر قابل دسترس نقشه را نیز اضافه کنید مانند کوه ها و تپه های غیر قابل نفوذ که بعضا دارای منابع طبیعی خوبی هم هستند اما نمی شود به انها درست پیدا کرد !

۳ مرتب کردن قلعه ها کار دشواری است و ساخت تله های آتشی و گودال ها در کنار دیوار ها بسیار خسته کننده و طولانی است .

۴ اعصاب خورد کن ترین بخش بازی مبارزات آن است ، هوش مصنوعی عجیبو عمل نکردن فرامین و دستور ها توسط نیرویهای خودی ، کنترل بد ماوس بر بازی ، کلید های کنترلی بهم ریخته ،هرف گیری اشتباه کمانداران و … باعث شده که لذت بخش ترین قسمت این نوع بازیهای به بد ترین کابوس تبدیل شود ! به طور مثال در نسخه های قبلی سربازان بسته به کلاس و نوعی که داشتند با سرعت های متفادت دیوار هار قلعه را تخریب می کردند اما در این نسخه شما فقط شاهد یک سری حرکات دست و تخریب های کند هستید و فرقی نمی کند که چه نوع سربازی در حال تخریب دیوار قلعه است ، همه به آرامی در حال تکان دادن دست های خود هستند !

اصلا مهم نیست که شما با چه نگرشی به این گیم پلی نگاه کنید چرا که در این نسخه اکثر این سیستم ها به شدت ضعیف کار شده اند و سیستم هایی مثل خشم یا خوشحالی به شدت خسته کننده هستند .بازی نیز کسل کننده پیش می رود .

نگاهی به ویژگی های فنی بازی

گیم پلی :

Stronghold همیشه دارای بخش تک نفره بسیار قوی بوده است این نسخه نیز با دو بخش متفاوت نظامی و اقتصادی به نظر می رسد که گیم پلی جذابی را برای شما به وجود بیاورد اما با توجه به هوش مصنوعی بسیار بد بازی همه مواردی که زمانی برای بازی کننده لذت بخش بوده است تبدیل به کابوسی وحشتناک شده است .

در بازی نیز همه چیز تغییر کرده است و برای کسانی که بار اولشان باشد که این نوع بازی را انجام می دهد بسیار گیج کننده است .مثلا بخش خرید و فروش از یک دکه فروشنده به داخل انبار رفته است . جایگاه منابع و تجهیزات ساختمانی تغییر پیدا کرده است و منو ها تعامل بدی با بازی کننده دارند . نقد و بررسی Stronghold Crusader 3بخشهای ارتقاع دهنده قلعه با اینکه از هم جدا شده اند اما دسترسی به انها زمان بر است و چیزی که دراین بازی های مهم است زمان است .بازی بسیار دیر لود می شود و منو ها کارایی لازم را ندارند و در نگاه اول بسیار بهم ریخته به نظر می رسند.

امتیاز ۳ از ۱۰

گرافیک

در این نسل از بازیها به جزئیات توجه بیشتری شده است و انتظار می رفت که در این بازی نیز شاهد جزئیت بهتری باشیم اما وقتی روی یک سرباز نیزه دار زوم می کنیم می بینیم که از لحاظ ظاهری هیچ فرقی با یک اسلحه ساز که درحال حمل نیزه است ندارد !

نور پردازی در بازی بسیار بد کار شده است و با اینکه شاهد تغییرات اب و هوا هستیم نقد و بررسی Stronghold Crusader 3 اما وقتی که یک ساختمان اتش می گیرد نور پردازی آتش عمق فاجعه را نشان می دهد، نور آتش مانند یک توپ گرد یه منطقه سطحی را روشن می گرد و نشانی از انعکاس و تابش دور و تاثیر ان حتی بر درختان همجوار نیست !
کیفیت تصویر حتی در یک مانیتور با وضوح تصویر ۱۹۲۰*۱۰۸۰ نیز بسیار کدر و گل آلود به نظر می رسید .

امتیاز ۴ از ۱۰

صدا گذاری

صدا گذاری در این بازی می توانست خیلی بهتر باشد اما نیست . در کل بازی شما بیش از ۵ قطعه موسیقی اصلی نخواهید شنید که به صورت تکه تکه شده در زمان های کوتاه در بخش های متفاوت پخش می شود . صدای حرکت نیروها از ۲ قطعه بیشتر نمی شود و صدا های محیط و اطراف نیز بسیار ناراحت کننده است .
حتی زمانی که بازی در آرامش ادامه می یابد صدای هایی که از محیط نقد و بررسی Stronghold Crusader 3بازی پخش می شود باعث بر هم زدن آرامش می شود .
شاهد بهترین نقطه اتکا در این بخش یا بهتر بگویم کل بازی صدا و دوبله زیبا با لحجه بریتانیایی است که شنیدن ان با توجه به نوع روایی داستان بسیار لذت بخش است و خاطره نسخه های اولیه را زنده می کند .

امتیاز ۶ از ۱۰

هوش مصنوعی بازی

در بازی های RTS هوش مصنوعی حرف اول را می زند چرا که هم باید به درخواست های شما جواب درستی بدهد و هم نیروهای رقیب تحت کنترل خودش را به بهترین نحو آرایش نظامی کند .اما در این بازی هوش مصنوعی با عملکرد بسیار بد خود باعث شده است که تمام لذت بازی از بین برود و برای خیلی ها نقد و بررسی Stronghold Crusader 3تمام کردن این بازی یا حتی بازی کردن آن نیز زجر آور باشد .
درواقع در بین بازی های استراتژیک هم زمان ( RTS ) که نیاز به یک هوش مصنوعی قوی دارند وجود این نوع هوش مصنوعی کاملا عذاب آور است .اطلاعات توسط بازی دیر پردازش می شود و بعضا نیز ناقص است ، بازی به بسیاری از فرامین و دستورات پاسخ درستی نمی دهد .
جواب ندادن به فرامین ، آرایش بد نظامی ، حرکت های عجیب سربازان ، مسیر یابی بسیار بد ، کنترل بسیار بد بر روی عملکرد سربازان ( در هنگام مبارزه با دشمن به جای دفاع یا حمله فقط همدیگر را نگاه می کنند !) تنها موارد کمی از هوش مصنوعی فاجعه بار بازی است .

امتیاز ۲ از ۱۰

قابلیت بازی کردن دوباره

اصلا نیازی به بازی کردن دوباره این بازی نیست و حتی خیلی ها هم شاید اصلا این بازی را تا انتها بازی نکنند. در واقع با انجام ندادن این بازی چیزی از دست نمی دهید و می توانید زمان خود را صرف انجام بازی های بهتر کنید . این بازی برای یاد اوری خاطرات گذشته ساخته شد اما هیچ وقت نمی تواند با این مکانیزم به افتخارات نسخه های اولیه دست پیدا کند .
هیچ چیزی جدید یا جالبی در این بازی گنجانده نشده است و اگر وسیله یا خاصیت جدیدی در بازی دیده شود اینقدر مشکلات ریز و درست فنی برایش به وجود می آید که لذتش را از بین می برد .

تازه ترین اخبار بازی در گیم گا

مطالب مرتبط