صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / بررسی ساندبار S95 QR ال‌جی ؛ قدرت سینمای IMAX در دل ساندبار؟

بررسی ساندبار S95 QR ال‌جی ؛ قدرت سینمای IMAX در دل ساندبار؟

بررسی ساندبار S95 QR ال‌جی

بررسی ساندبار S95 QR ال‌جی ۱۵ کانال صدا، توان خروجی ۸۱۰ وات، پشتیبانی از هر فرمت صوتی بی‌اتلاف و البته قیمت بسیار بالا؛ آیا ساندبار پرچم‌دار S95 ال‌جی ارزش خرید دارد؟

تازه ترین اخبار بازی در گیم گا
تبلیغات
D4-mci
ساندبار LG S95QR سیستم صوتی ۹.۱.۵ کاناله‌ی ال‌جی برای سال ۲۰۲۲ به‌حساب می‌آید که برچسب قیمتی بسیار بالایش، آن را در رده‌ی ساندبارهای پریمیوم قرار می‌دهد؛ البته ال‌جی می‌گوید در ازای این قیمت قرار است یکی از بهترین تجربه‌های سینمای خانگی را داشته باشیم و به‌نوعی، سیستم صوتی سینماهای دالبی‌اتموس و IMAX را به اتاق نشیمن خانه‌یمان بیاوریم.

ادعای ا‌ل‌جی با درنظر گرفتن ۴ اسپیکر مجزا، ۱۵ کانال صدا و توان خروجی ۸۱۰ واتی ساندبار S95QR چندان دور از ذهن نیست. علاوه‌براین، بهترین ساندبارهای بازار تاکنون نهایتا چهار کانال اتموس برای تولید صدای فراگیر داشتند؛ اما ساندبار S95 از پنچ کانال اتموس بهره می‌برد که درواقع نوآوری ال‌جی برای بهبود کیفیت دیالوگ‌ها است.

فهرست مطالب
بررسی ویدیویی ساندبار S95 QR ال جی
طراحی و کیفیت ساخت S95 QR ال جی
راه‌اندازی ساندبار S95 QR ال جی
مشخصات فنی ساندبار S95 QR ال جی
اتصالات و فرمت‌های صوتی ساندبار S95 QR ال جی
کنترل و اپلیکیشن ساندبار S95 QR ال جی
کیفیت صدای ساندبار S95 هنگام پخش فیلم
کیفیت صدای ساندبار S95 هنگام پخش موزیک
جمع‌بندی: آیا ساندبار S95 ال‌جی ارزش خرید دارد؟
با بررسی S95 QR همراه ما باشید تا ببینیم تجربه‌ی تماشای فیلم با ساندبار پرچم‌دار ال‌جی چقدر به تماشای فیلم در سینمای دالبی‌اتموس نزدیک است.

بررسی ویدیویی ساندبار S95 QR ال جی

طراحی و کیفیت ساخت S95 QR ال جی
پیش از خرید ساندبار S95 QR ال‌جی بدانید که برای آنباکس‌کردن آن باید فضای خالی بزرگی در خانه داشته باشید، چراکه اندازه‌ی جعبه‌ به ۱۵۰ سانتی‌متر می‌رسد و قطعات متعددی در آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید
ساندبار چیست و آیا ارزش خرید دارد؟
درون جعبه، ساندبار اصلی با ابعاد ۱۲۰ × ۶٫۳۵ × ۱۳٫۴۶ سانتی‌متر و وزن ۵ کیلوگرم، ظاهری ساده و مشابه دیگر ساندبارهای بالارده‌ی ۲۰۲۲ ال‌جی دارد و ارتفاعش در حدی است که بتوان آن را بدون اینکه جلوی تصویر را بگیرد، زیر تلویزیون قرار داد. شاید بدنه‌ی پلاستیکی، روکش پلی‌استر اسپیکرها و توری فلزی روی درایورها از حس پریمیوم‌بودن دستگاه کم کند؛ اما همه‌ی این موارد به‌اضافه‌ی بسته‌بندی، از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند و آسیب کمتری به محیط‌زیست می‌زنند.

اسپیکرها و ساب‌ووفر ساندبار s95 ال‌جی


بررسی ساندبار S95 QR ال‌جی به‌جز بار اصلی، ساب‌ووفر بزرگ ۲۲۰ واتی در ابعاد ۲۰ × ۴۰ × ۴۰ سانتی‌متر و دو اسپیکر عقب با ابعاد ۱۶ × ۲۲ × ۱۴ سانتی‌متر، سیستم ۹.۱.۵ کاناله‌ی S95 را تکمیل می‌کنند. تمام قطعه‌ها به رنگ خاکستری تیره هستند و هیچ گزینه‌ی رنگ دیگری وجود ندارد.

کیفیت ساخت ساندبار حس پریمیوم را منتقل نمی‌کند

به جز قطعات اسپیکر، جعبه‌ی کوچکی حاوی لوازم جانبی مثل ریموت‌کنترلر و ۲ باتری AA، چهار کابل‌ برق ۱٫۵ متری، یک کابل HDMI ۱٫۵ متری و براکت برای نصب ساندبار و اسپیکرها به دیوار وجود دارد.

نمای پشتی از اسپیکر عقب ساندبار S95 ال جی
اسپیکر عقب ساندبار S95 ال جی
در بخش بالایی بار اصلی، دکمه‌های لمسی شامل دکمه‌ی پاور، اتصال کابل، وای‌فای، بلوتوث، کنترل حجم صدا و انتخاب آهنگ بعدی قرار دارد. روی ساندبار هم به‌جای نمایشگر، صفحه‌ی LED به‌چشم می‌خورد که با فشردن دکمه‌ها، به‌مدت ۱۵ ثانیه اطلاعاتی نظیر حجم صدا را نشان می‌دهد و بعد محو می‌شود.

راه‌اندازی ساندبار S95 QR ال جی
یکی از نکاتی که درباره‌ی ساندبار S95 دوست داشتم، راه‌اندازی بسیار راحت و بی‌دردسرش بود. حتی اگر اولین‌ بار است که قصد استفاده از ساندبار را دارید،‌ S95 به‌هیچ‌وجه شما را به زحمت نمی‌اندازد. صرفا باید ترتیب وصل‌کردن اسپیکرها و ساب‌ووفر بی‌سیم به ساندبار را از روی دفترچه‌ی راهنما بخوانید یا قدم‌به‌قدم با اپلیکیشن پیش روید و درنهایت اگر خواستید، صدا را متناسب با فضای اتاق کالیبره کنید.

راه‌اندازی ساده و بی‌دردسر

ال‌جی پیشنهاد می‌دهد ساندبار S95 را با تلویزیون‌های ۵۵ تا ۶۵ اینچی استفاده کنید. ما ساندبار را به تلویزیون ۶۵ اینچی C2 ال‌جی متصل کردیم و آن را زیر تلویزیون گذاشتیم؛ هرچند گزینه‌ی اتصال ساندبار و اسپیکرها به دیوار نیز وجود دارد.

ساندبار S95 ال جی


بررسی ساندبار S95 QR ال‌جی به‌لطف بی‌سیم بودن اسپیکرها و ساب‌ووفر، می‌توانید آن‌ها را در هر نقطه از اتاق که دوست‌ داشتید، قرار دهید؛ البته به‌شرطی که در نزدیکی پریز برق باشند. اتصال قوی وای‌فای نیز کمک می‌کند اسپیکرها حتی از فاصله‌ی ۳۰ متری ارتباط خود را با ساندبار حفظ کنند.

مشخصات فنی ساندبار S95 QR ال جی
ساندبار S95 QR ال‌جی از سیستم ۹.۱.۵ کاناله متشکل از ۱۷ درایور با توان خروجی ۸۱۰ واتی بهره می‌برد؛ به‌ عبارت دقیق‌تر، ۹ کانال، صدا را هم‌سطح با گوش پخش می‌کنند، یک کانال مربوط به ساب‌ووفر برای تقویت بیس است و عدد ۵ هم به کانال‌هایی موسوم‌به اتموس اشاره دارد که صدا را به سمت بالا می‌فرستند تا پس از برخورد به سقف به گوش برسد و این حس را ایجاد کند که صدا از بالای سر شنیده می‌شود.

S95 از یک کانال اتموس اضافی بهره می‌برد

بررسی ساندبار S95 QR ال‌جی ساندبارها معمولا به‌صورت جفت، مثلا دو یا چهار تا، از درایورهای اتموس استفاده می‌کنند؛ اما ساندبار S95 از این جهت در بین مدل‌های رقیب، عجیب و منحصر‌به‌فرد است که از یک کانال اتموس اضافی در وسط ساندبار بهره می‌برد. ال‌جی ادعا می‌کند درایور اتموس اضافی به‌ وضوح دیالوگ‌ها و ایجاد این حس که صدای بازیگران از وسط تلویزیون به گوش می‌رسد، کمک می‌کند.

کانال اتموس سمت چپ ساندبار s95
کانال اتموس وسط ساندبار S95
اسپیکرهای عقب ساندبار S95
soundbar s95
اگر برایتان سوال است که ال‌جی ۱۷ درایور را در کجای ساندبار جای داده، باید بگویم که فقط ۱۰تای آن‌ها در خود بار اصلی قرار گرفته‌اند؛ به‌این‌ترتیب که تولید صدا در کانال‌های چپ و راست به‌عهده‌ی دو توییتر ۲۰ میلی‌متری و دو ووفر ۵۲ × ۹۹ میلی‌متری است. دو درایور ۵۰ میلی‌متری در هر دو سمت انتهایی بار صدای فراگیر تولید می‌کنند و دو درایور ۶۳‌میلی‌متری روی سطح بار مسئول تولید صدای اتموس هستند. در مرکز بار هم درایور ۶۳ میلی‌متری در جلو و توییتر ۲۰ میلی‌متری روی سطح قرار دارد.

ساب‌ووفر ۲۲۰ واتی S95 ساندبار از یک درایور ۲۰ سانتی‌متری بهره می‌برد و اسپیکرهای عقب نیز هر کدام در سمت جلو، کنار و بالا به سه درایور ۶۳ میلی‌متری برای صدای فراگیر مجهز شده‌اند. این اسپیکرها فقط با ساندبار S95 به فروش می‌رسند و به‌گفته‌ی ال‌جی، می‌توانند صدا را در فضای ۱۳۵ درجه به‌طور یکسان پخش کنند تا دست کاربر هنگام چیدمان‌شان بازتر باشد.

اتصالات و فرمت‌های صوتی ساندبار S95 QR ال جی
ال‌جی به‌همان اندازه که در تعداد درایورهای ساندبار S95 دست‌ودلبازی به خرج داده، به‌همان اندازه نیز در تعداد درگاه‌ها و فرمت‌های صوتی سخاوتمند بوده است؛ از وای‌فای، بلوتوث 5.0، AirPlay 2، اسپاتیفای کانکت، کروم‌کست و پشتیبانی از گوگل اسیستنت و الکسا گرفته تا دو درگاه ورودی HDMI 2.1 برای اتصال کنسول بازی یا دستگاه پخش فیلم، یک درگاه خروجی HDMI 2.1 با پشتیبانی از ARC/eARC، یک درگاه ورودی اپتیکال و درنهایت یک درگاه USB-A.

پورت‌های ساندبار s95 ال جی
پورت‌های ساندبار s95 ال جی
soundbar s95
soundbar s95
درگاه‌های HDMI 2.1 از قابلیت‌های گیمینگ ازجمله نرخ نوسازی متغیر (VRR) و کاهش تاخیر خودکار (ALLM) پشتیبانی می‌کنند؛ هرچند پخش محتوای HDR به نرخ‌نوسازی ۶۰ هرتز محدود است و فقط محتوای SDR به‌صورت 4K و ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌شود؛ برای شفاف‌سازی، توجه کنید که در این سناریو، کنسول بازی سیگنال تصویر و صدا را به ساندبار ارسال می‌کند و ساندبار هم‌زمان با پخش صدا، سیگنال تصویر را به تلویزیون می‌فرستد.

پورت‌های بسیار و پشتیبانی از هر فرمت صدای فراگیر و بی‌اتلاف

ساندبار S95 ال‌جی از هر فرمت صدای فراگیر و بی‌اتلافی (Lossless) که تصورش را بکنید، پشتیبانی می‌کند؛ ازجمله، دالبی اتموس، DTS:X، Master Audio، FLAC و کلا هر محتوای صوتی با وضوح بالا. علاوه‌براین، این ساندبار گزینه‌ی IMAX Enhanced را نیز در اختیارتان می‌گذارد که درواقع، نسخه‌ای از DTS:X و حاصل همکاری شرکت DTS و IMAX است و فقط برخی از فیلم‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند.

کنترل و اپلیکیشن ساندبار S95 QR ال جی
ال‌جی برای کنترل ساندبار S95 چهار راه پیش پایتان می‌گذارد؛ دکمه‌های لمسی روی ساندبار، فرامین صوتی به‌کمک گوگل اسیستنت و الکسا، ریموت‌کنترل و اپلیکیشن LG Sound Bar.

دکمه‌ها و فرامین صوتی گزینه‌های محدودی دارند؛ اما ریموت‌کنترل و اپلیکیشن تقریبا هر گزینه‌ای را که هنگام تماشای فیلم، بازی یا گوش دادن به موسیقی نیاز داشته باشید، در اختیارتان می‌گذارند. بااستفاده از ریموت می‌توانید به‌جز گزینه‌های عادی، صدای هر کدام از اسپیکرها را به‌طور مستقل تنظیم کنید یا از بین ۸ پریست صدا شامل AI Sound Pro، استاندارد، موزیک، سینما، Clear Voice، اسپورت، گیم و Bass Blast یکی را انتخاب کنید.

ریموت کنترل ساندبار s95
هرچه‌قدر ریموت ظاهری ساده و سرراست دارد، فضای اپلیکیشن شلوغ و سردرگم‌کننده است و کمی طول خواهد کشید تا مثلا جای تنظیمات اکولایزر را پیدا کنید. بااین‌حال، استفاده از اپلیکیشن برای انتخاب پروفایل‌های صدا از ریموت، روند آسان‌تری دارد و قابلیت‌های بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد؛ ازجمله به‌روزرسانی فرم‌ور، کالیبره‌کردن صدا متناسب با فضای اتاق، تنظیم روشنایی LED روی ساندبار، کنترل خودکار حجم صدا و البته فعال‌کردن حالت IMAX Enhanced برای تجربه‌ی صدای فراگیر در فیلم‌هایی که از این فرمت پشتیبانی می‌کنند.

تازه ترین اخبار بازی در گیم گا

مطالب مرتبط